Een bruiloft organiseren: waar hebben wij op gelet?

My Food Blog
Een bruiloft organiseren: waar hebben wij op gelet?

Gesponsord – Exciting times ahead… over precies een maand gaan we trouwen! Wat heb ik er veel zin in! In september vroeg Jerôme mij op zeer romantische wijze ten huwelijk, op mijn 30e verjaardag. 26 mei is het dan zover. Het leuke is dat we deze datum al bijna meteen in ons hoofd hadden om te trouwen, maar aangezien het vrij kortdag was, wisten we niet of het zou lukken. Uiteindelijk is het dus gelukt bij onze nummer 1 locatie. Nu delen we met jullie onze gouden tips waar je op kunt letten bij een bruiloft organiseren. We wilden uiteraard ons sprookjeshuwelijk, maar we wilden ook besparen waar het kon en zo geld overhouden voor een mooie huwelijksreis.

Belangrijk bij de locatie

Voor ons waren een aantal aspecten belangrijk bij de keuze van een locatie:

  • Algehele sfeer. Voor ons was een kasteel favoriet door de romantische sfeer en entourage.
  • Alles op 1 plek. We wilden de ceremonie, diner en feest liefste op 1 locatie doen.
  • Kwaliteit van eten en drinken. Tja, we blijven natuurlijk wel foodies. De locatie waar we uiteindelijk voor kozen (Kasteel Kerckebosch) heeft bijzonder en verfijnd eten.
  • Overnachten op de locatie. Een hele grote plus voor ons, zo kan iedereen genieten en kan iedereen die het wil gezellig wat drinken.
  • Locatie. Het kasteel bevindt zich in de bossen van Zeist. Een mooie locatie en ook nog eens in de buurt van Utrecht en dus voor iedereen goed bereikbaar.
  • Flexibiliteit. We wilden zelf veel kunnen bepalen en ook zelf bijvoorbeeld decoratie aanleveren en onze eigen taartleverancier zoeken om het zo echt helemaal naar onze eigen smaak te maken. Bij Kerckebosch konden we dan ook zelf drank aanleveren tegen betaling van kurkgeld.

De bruiloft organiseren

Uiteindelijk hebben we dit in slechts 7 maanden tijd gedaan temidden van een grote verbouwing. Het regelen van de locatie was het belangrijkste om snel te doen. Verder is het handig om de volgende dingen te regelen:

  • Bruidskleding
  • Visagie en kapper
  • Convenant voor de gemeente / melding maken huwelijk
  • Trouwambtenaar
  • Decoratiematerialen (inclusief bloemen)
  • Taart
  • Ringen
  • Drukwerk (Save the Date, Uitnodiging, Bedankkaarten, menukaarten etc.)
  • DJ, licht en geluid
  • Fotograaf/ videograaf
  • Draaiboek voor de dag zelf
  • Indeling plaatsen
  • Ceremoniemeester en getuigen
  • Huwelijksreis
  • Bedankjes
  • Menu diner
  • Drankjes (indien bij externe leverancier)

Via-via en prioriteiten stellen

Een bruiloft organiseren en geld besparen

Kijk in je netwerk wie je zelf al kent. Misschien heb je al wel een DJ of fotograaf in je netwerk of ken je iemand die goed kan ontwerpen. Het is de moeite waard om eerst te kijken wat zij kunnen en hoeveel dat kost. Dat scheelt tijd en vaak ook in de kosten. Veder kun je vaak niet alles doen. Bedenk van tevoren een budget met zijn tweeën en houd je daaraan. Je kunt bijna nooit alles doen, zeker als je een budget hebt. Bedenk daarom van tevoren wat voor jullie echt belangrijk is en wat misschien wat minder.

Als voorbeeld: wij bleven de hele dag op 1 locatie en vonden dan ook de bruidsauto niet belangrijk. Van Jerômes ouders hebben we een mooie auto geleend in plaats van daar honderden euro’s aan uit te geven. Al het drukwerk hebben we zelf ontworpen en ook daar hebben we honderden euro’s mee bespaard. Onze ringen waren heel simpel, dus ook dat heeft relatief niet zo veel gekost.

Wat we wel belangrijk vonden was de decoratie. Zo kozen we voor heel veel bloemen, maar wél in het seizoen om ook daar niet te duur voor uit te komen. Daarnaast vonden we onze eigen kleding belangrijk, video en foto’s en uiteraard geweldig eten en drinken voor iedereen. Dit zal voor iedereen persoonlijk zijn, dus maak een lijst wat je belangrijk vindt. Bedenk je ook dat sommige dingen gasten helemaal niet of weinig zullen opvallen, dus wil je daar dan geld aan besteden?

Kurkgeld

kurkgeld bij het organiseren van een huwelijk

Het is niet altijd mogelijk, maar soms kun je bij bijvoorbeeld een bruiloft zelf drank aanleveren. Je betaalt vervolgens aan de locatie een vergoeding per fles die opgaat, zodat zij de kosten kunnen dekken voor het inschenken van de drank en het uitserveren ervan. Soms kun je alleen wijn op basis van krukgeld serveren, soms ook champagne of gedestilleerd.

Drinken op de bruiloft

Welke dranken serveer je dan op de bruiloft en hoeveel? Wat serveer je erbij?

Maak voor jezelf eerst de keuze of je een drank arrangement afkoopt of dat je het op nacalculatie doet. Heb je grote drinkers in het gezelschap? Dan kan het de moeite lonen om het af te kopen. Ook voor je eigen gemoedsrust kan het fijn zijn. Wij kozen niet voor die optie, maar hebben onze wijn via De Wijnbeurs. De wijnen van de Wijnbeurs hebben we al eens eerder geproefd en de prijs-kwaliteit verhouding is subliem! Het zijn goede wijnen (zijn de wijnen niet uitstekend? Dan komen ze er bij De Wijnbeurs niet in) die je tegen een scherp tarief kunt inkopen. Daarnaast word je begeleid in je wijn-spijs combinatie als je dat wilt en kun je bijvoorbeeld eerst eens proeven door middel van een proeverij bij je thuis.

Ik gaf van tevoren aan wat voor type wijnen ik lekker vind en zij kwamen met een aantal suggesties. De Aurelia Prosecco hebben we inmiddels geproefd. De rest gaan we lekker 26 mei proeven :-). We hebben gekozen voor: een Sauvignon Blanc, een Viognier, Rioja, Shiraz en dus een Prosecco. De Prosecco drinken we tijdens het taartmoment ‘s middags en natuurlijk nog een keer als het feest ‘s avonds wordt geopend. De andere wijnen kunnen vanaf de borrel tot en met het feest worden gedronken bij de verschillende hapjes die we dan serveren.

Aantal dranken op een bruiloft per persoon

Dit ligt uiteraard heel erg aan het gezelschap, maar wij zijn van 2 drankjes per persoon per uur uitgegaan. Een deel komt met de auto en overnacht niet op de locatie. Deze mensen zullen voornamelijk fris drinken en misschien aan het einde van de avond een espressootje. Ook zal er bier worden gedronken, maar de hoeveelheid hiervan hangt denk ik sterk samen met het weer. Wordt het warm? Dan zal er meer bier worden gedronken en waarschijnlijk ook meer witte wijn en fris. Wil je weten hoe je je wijnen en gerechten het beste kunt combineren tijdens de bruiloft? Stay tuned, binnenkort geef ik je een hele lijst met menu suggesties én bijpassende wijnen!

Heb jij nog een tip voor een bruiloft organiseren? Heb je ook heel erg op eten en drinken gelet, of juist helemaal niet? Laat het weten in de comments!

Advertorial – i.s.m. De Wijnbeurs

Dit artikel is op 12 juli geüpdate om onze ervaringen achteraf ook te delen!

 

Hi, ik ben Judith. Welkom in mijn wereld van smaak! Op My Foodblog vind je de lekkerste recepten en plekken van over de hele wereld. Deze zitten altijd boordevol smaak en kleur! Volg je me ook op Instagram en Facebook?  

Een reactie op “Een bruiloft organiseren: waar hebben wij op gelet?

  • Tina

    Sterk geschreven artikel, wij hadden bij onze bruiloft gelukkig alles afgekocht maar wij hebben ook een grote groep met stevige drinkers ertussen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *