Dit of dat? 20+ gezonde voeding keuzes

Dit of dat? 20+ gezonde voeding keuzes

Wil je fitter en gezonder worden maar weet je soms niet hoe? Een gezonde leefstijl aanhouden is makkelijker dan je denkt. Kortom, kleine veranderingen in je eetpatroon kunnen grote gevolgen hebben. Met maar een paar andere keuzes op een dag kan je al heel ver komen. Probeer bijvoorbeeld de volgende keuzes eens te maken en merk zelf de resultaten! Uiteraard is het helemaal niet erg om af en toe de ‘ongezonde’ dingen te eten, maar door ze af en toe te vervangen kun je ongemerkt gezonder leven. Lees hier 20 gezonde voeding keuzes om jou op weg te helpen!

Tussendoortjes switch

Handje snoep > handje gedroogd fruit

Bakje chips > handje ongezouten noten

Koekje > 2 blokjes pure chocolade

Zoutjes of popcorn > 2 rijstwafels met paprikapoeder

Nachos met salsadip > groentereepjes met hummus of guacamole dip

Drinken

No                                

  • frisdrank
  • jus d’orange
  • sportdrank
  • alcohol

Yes                            

  • thee, koffie en water
  • water met fruitsmaken (zoals Spa Touch of Chaufontaine fusion), in meerdere fruitsmaken
  • water met bevroren fruit zoals frambozen of bessen
  • zelfgemaakte thee met bijvoorbeeld verse munt, gember of citroen

Ontbijt & lunch switch

Wit of bruin brood > volkoren brood

Roomboter > halvarine, margarine

Volle yoghurt > magere yoghurt

Vla > magere kwark met een scheutje honing

Krokante suikerrijke muesli > havervlokken met noten en zaden

Jus d’orange > water met schijfjes sinaasappel

Croissant > mueslibol

Gezonde ontbijt en lunch tips

  • Havermoutpap met (plantaardige) melk en bijvoorbeeld kaneel
  • Bananenpannenkoekjes: 1 ei en 1 banaan mengen en bakken maar
  • 2 volkoren boterhammen met gezond beleg zoals hummus of pindakaas
  • 3 volkoren crackers met gezond beleg zoals mager vlees, bijvoorbeeld kipfilet

No

Ongezond beleg is bijvoorbeeld hagelslag, (gestampte) muisjes, chocopasta, smeerworst, smeerkaas, gekookte worst, knakworst, leverworst, grillworst, ham, salami, spek.

Yes

Gezond beleg is bijvoorbeeld zuivelspread, hüttenkäse, avocado, humus, pindakaas, ei, rookvlees, kipfilet, kaas laag in vet en zout.

Avondeten switch

Aardappelpuree > gekookte aardappels

Normale wrap > volkoren wrap, paprikawrap, wortelwrap, bietenwrap

Pasta > volkoren pasta

Couscous > volkoren couscous

Witte rijst > zilvervliesrijst

Vet vlees > mager vlees of kip

Vlees > plantaardige vleesvervanger

Vlees > ei of peulvruchten

Kokosolie > olijfolie, zonnebloemolie of een andere plantaardige olie

Hard braadvet > vloeibaar bak- en braadvet (bv. Becel)

Weinig groente > helft van het bord bedekt met groente

Gezonde voeding keuzes

Al met al, zijn producten uit de Schijf van Vijf het gezondst en is het belangrijk om te blijven variëren. Hopelijk heb je nu genoeg handvaten voor gezonde voeding keuzes. Op zoek naar nog meer voorbeelden, zoals snacks of maaltijden? Stel ze hieronder in de reacties, zodat wij jou kunnen helpen. :)

Hi, ik ben Esmee. Ik ben student Voeding & Diëtetiek en ik houd van gezond eten, koken, bakken, sporten, creatief bezig zijn en reizen. De komende tijd zullen er interessante artikelen over voedingsgerelateerde onderwerpen verschijnen op de blog. Ook zal ik gaan helpen met receptonwikkeling en bereken ik alle voedingswaardes van de recepten op de blog. Veel leesplezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *