Fit blijven in een intelligente lockdown, hoe doe je dat?

Fit blijven in een intelligente lockdown, hoe doe je dat?

De coronacrisis was er opeens en zorgde voor veel veranderingen. Feestjes, vakanties, evenementen, alle plannen waren ineens allemaal van de baan. Voor veel mensen was dit een grote schrok. Hoe gaat het nu verder met de wekelijkse vrijdagmiddag borrel op kantoor, de spinning les op donderdagavond of de geplande rondreis door Spanje deze zomer? Ook het feit dat een bezoekje aan je geliefde vader, moeder, opa of oma er voorlopig niet in zit, is voor velen een verdrietige gedachte.

De coronacrisis – intelligente lockdown

Ondanks dat de coronacrisis veel beperkingen met zich meebrengt, beginnen veel mensen ook stiekem wat voordelen van de ‘intelligente lockdown’ in te zien. Ineens is er meer tijd en ruimte ontstaan voor contact met die ene vriend of voor het afmaken van het fotoboek van de familievakantie naar Thailand in 2015.

Bewustzijn van je gezondheid 

Veel mensen gaan ineens een stuk bewuster nadenken over hun gezondheid, want dat is op het moment het allerbelangrijkste wat er is. Voor een goed immuunsysteem is een gezonde leefstijl nodig. Helaas, kan besmetting met corona niet voorkomen worden met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je algehele weerstand wel hoger. Met een goede weerstand is je lichaam beter in staat om ziekmakende bacteriën en virussen te bestrijden en word je minder snel of hevig ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je meestal sneller (Voedingcentrum, z.d.).

Een goede weerstand is onmisbaar in deze tijd, maar hoe zorg je hier nou voor? Blijven bewegen en gezond eten is natuurlijk van belang. Nu al de feestjes en borrels afgelast zijn, is dit het perfecte moment om fit te blijven of te worden. Om jou te helpen een gezonde(re) leefstijl te gaan volgen, staan hieronder wat voedings- en bewegingstips en feiten.

De basis van een gezonde voeding

  • Eet elke dag ten minste 250 gram groente en 2 stuks fruit.
  • Eet genoeg vezels door het kiezen van volkoren producten zoals volkorenbrood, -pasta en zilvervliesrijst.
  • Vervang vlees af en toe voor vis, peulvruchten noten, eieren of vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Daag jezelf uit en ontwikkel je kookkunsten

  • Ruim je keukenkastjes uit en richt ze opnieuw in.
  • Bezoek wat leuke kookwebsites en print (gezonde) recepten uit, die jou lekker lijken.
  • Probeer eens een alternatief ontbijt of lunch, in plaats van die dagelijkse boterham met kaas.
  • Koop een kookboek en duik de keuken in.
  • Houd samen met een gezinslid of huisgenoot een (online) kookwedstrijd.
  • Kook eens wat extra en breng dit naar een ander

Sport & beweging

Het beweegadvies in Nederland luidt als volgt: ‘’Bewegen is goed, meer bewegen is beter en voorkom veel stil zitten.’’ Doe minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Denk hierbij aan wandelen, skeeleren, hardlopen, fietsen, ramen wassen en tuinieren. Doe ook minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten.

  • Maak een planning voor jezelf. Op welke dagen ga je sporten, hoe lang en wat ga je precies doen?
  • Stel sportdoelen voor jezelf op. Wil je na twee minuten kunnen planken of wil je 5 km kunnen hardlopen binnen een half uur?
  • Vind één sportbuddy waar je elke keer weer mee kan gaan sporten. Als je samen sport, doe dit dan wel buiten en houd afstand.
  • Probeer nieuwe sporten, misschien vind je een bepaalde sport veel leuker dan je had verwacht.
  • Probeer verschillende sportapps uit, deze kunnen je helpen je doelen te monitoren of nieuwe oefeningen aanbieden.

De voedingsrichtlijnen in dit artikel zijn gebaseerd op het advies van de Nederlandse gezondheidsraad.

Bron: Gezondheidsraad (2015). Richtlijnen goede voeding 2015.

Fit in ‘lockdown’ blijven. Heb jij een tip? Deel het hieronder in de comments!

Hi, ik ben Esmee. Leuk dat je dit leest! De komende 10 weken zal je mij af en toe voorbij zien komen, omdat ik de nieuwe stagiaire ben van My Foodblog. Ik ben student Voeding & Diëtetiek en ik houd van gezond eten, koken, bakken, sporten, creatief bezig zijn en reizen. De komende tijd zullen er interessante artikelen over voedingsgerelateerde onderwerpen verschijnen op de blog. Ook zal ik gaan helpen met receptonwikkeling en andere leuke zaken. Ik hoop dat jullie het net zo leuk vinden als ik en tot snel!

One response to “Fit blijven in een intelligente lockdown, hoe doe je dat?

  • Kimberly

    Vind het heel lastig, ik probeer vooral om regelmatig een stukje te gaan hardlopen. Naar de sportschool kan hopelijk binnenkort weer!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *