BBQ-sauzen vergelijken: welke is het gezondst?

BBQ-sauzen vergelijken: welke is het gezondst?

Het zomerseizoen is weer begonnen en dat betekent voor veel mensen barbecueën! Sommige mensen willen graag bewuster eten met bijvoorbeeld vegetarische burgers, gezonde salades, volkoren stokbrood of gegrilde groente. Sauzen ontbreken natuurlijk nooit bij de BBQ, want zo een smaakmaker geeft toch net even wat extra’s. Algemeen bekend is dat sauzen niet zo gezond zijn, maar een uitzondering mag af en toe wel. In dit artikel beschrijf ik welke soort sauzen een betere of minder goede keuze zijn op verschillende gebieden en waarom. Veel lees plezier!

Negen sauzen

In onderstaande tabel heb ik negen verschillende soorten sauzen met elkaar vergeleken aan de hand van bepaalde voedingswaardes. Alle waardes zijn per 100 gram of milliliter. Alle sauzen zijn van het Albert Heijn huismerk, omdat ik geen appels met peren wil vergelijken. Omdat er van BBQ-saus en pindasaus geen Albert Heijn huismerk variant bestaat, heb ik bij deze sauzen voor het merk Calvé gekozen.

 CalorieënVetVerz. vetKoolh.SuikerVezelsEiwitZout
Ketchup89002015111.6
Mayonaise620675.532.5010.8
Halvanaise420414117.50.30.91.5
Curry960.3022170.70.41.1
Chilisaus1750.2042300.70.42.4
Whiskysaus2852621070.50.81.23
BBQ saus1610.8< 0.133300.801.8
Pindasaus240101.532271.551.9
Guacamole19018341.52.520.9

Energie

Als je wilt afvallen is het belangrijk om te letten op de hoeveelheid energie (ofwel calorieën) die je binnenkrijgt. Voor een vrouw ligt dit vaak rond de 2000 kcal per dag en voor een man rond de 2500 kcal. Toch is dit per persoon anders, aangezien niemand even lang is, weegt en beweegt. Kijkend naar de hoeveelheid calorieën in de verschillende soorten sauzen, heb ik ze onderverdeeld in drie gradaties.

  1. Relatief weinig: ketchup, curry
  2. Matig veel: chilisaus, BBQ-saus
  3. Veel: mayonaise, halvanaise, whisky, pindasaus, guacamole

Let jij op de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt omdat je af wilt vallen? Kies dan voor ketchup of curry, deze zitten allebei onder de 100 kcal per 100 gram.

Mayonaise bevat bizar veel energie, namelijk 620 kcal per 100 gram. Dit komt omdat het een hele vette saus is en vet bevat heel veel energie. Halvanaise is iets magerder dan mayonaise, maar staat met 420 kcal per 100 gram op de tweede plaats. Dit zijn dus de twee minst slanke sauzen.

Vet + verzadigd vet

Heb jij een te hoge cholesterol, bloeddruk of last van hart- en vaatziekten? Dan is het belangrijk om op jouw vetinname te letten en dan met name de verzadigde vetinname. Verzadigd vet is namelijk ‘slecht’ vet en verhoogt het risico op bovenstaande gezondheidsproblemen. De hoeveelheid verzadigd vet die de sauzen bevatten, heb ik onderverdeeld in de volgende gradaties.

  1. Geen: ketchup, curry, chilisaus, BBQ-saus
  2. Weinig: whiskysaus, pindasaus
  3. Gemiddeld: guacamole
  4. Veel: mayonaise, halvanaise

De meest gezonde sauzen als je let op de (verzadigde) vetinname zijn ketchup, curry, chilisaus, BBQ-saus, whiskysaus, pindasaus en guacamole. Mayonaise en halvanaise scoren in in dit geval wéér het slechtst en bevatten het meest (verzadigde) vet.

Koolhydraten + suiker

Heb je diabetes (suikerziekte) dan is het belangrijk om op je suikerinname te letten. Veel suiker in een product kan zorgen voor een suikerpiek in het bloed en dat is niet goed. De sauzen heb ik opgedeeld in de volgende gradaties qua suiker.

  1. Weinig: mayonaise, guacamole
  2. Matig: halvanaise, whiskysaus
  3. Veel: ketchup, curry, chilisaus, BBQ-saus, pindasaus

Als je op je koolhydraten of suikerinname let kan je beter niet kiezen voor pindasaus, BBQ-saus en chilisaus bij jouw stukje vlees. Deze sauzen bevatten namelijk maar liefst 30 gram suiker per 100 gram! Ook ketchup en curry bevatten, met 17 gram suiker per 100 gram, aardig veel suiker. Mayonaise en guacamole bevatten bijna geen suiker. Op dit gebied zijn deze twee sauzen dus de beste keuze.

Vezels

Voedingsvezels zijn goed voor het maagdarmstelsel en zorgen voor een verzadigd gevoel. Per dag heb je zo een 30 gram vezels nodig. Je vezelbehoefte haal je niet uit het eten van sauzen want deze producten bevatten hier nou eenmaal niet heel veel van. Vezels haal je uit volkorenproducten, noten, groente en fruit. Van de negen sauzen bevatten guacamole en pindasaus de meeste voedingsvezels. Wat vrij logisch is, want deze zijn in vergelijking met de anderen sauzen, de meest natuurlijke producten.

Eiwitten

Ook is jouw doel van sauzen eten waarschijnlijk niet je eiwitinname verhogen. Alle negen soorten sauzen bevatten dan ook weinig eiwitten. Wel springen pindasaus en guacamole er weer uit. Deze bevatten de meeste eiwitten in vergelijking met de andere sauzen.

Zout

Een te hoge zoutinname is een groot probleem in Nederland. De Gezondheidsraad raad ons dan ook aan om niet meer dan 6 gram per dag binnen te krijgen. Het zoutgehalte van alle negen sauzen liggen erg dicht bij elkaar. Tussen de 0.8 en 2.4 gram per 100 gram. Chilisaus bevat het meeste zout en mayonaise het minste.

Conclusie

Alle negen soorten sauzen zijn niet perse gezond, maar in een gebalanceerd eetpatroon mag je best af en toe saus nemen. Veel soorten sauzen worden zoeter gemaakt met een grote hoeveelheid suiker, persoonlijk ben ik hier dus ook niet zo grote fan van.

Mayonaise viel mij het meest tegen met het hoge aantal calorieën en vet. Hier was ik écht heel verbaasd over. Om deze reden wilde ik ook de voedingswaarde van halvanaise bekijken, met het idee dat deze een stuk minder calorieën zou bevatten. Maar ook deze saus bevat, met 420 kcal per 100 gram, nog heel veel energie.

De meest verantwoorde saus vind ik guacamole, omdat deze gemaakt is op basis van avocado. Deze saus bevat relatief veel gezonde vetten, vezels en eiwitten. Wel zit deze hoog in energie, dus hier moet je mee oppassen.

Al met al, kan je best af en toe saus nemen en lekker genieten van het heerlijke BBQ-weertje. Kies vooral welke saus goed bij jou past!

Literatuurlijst

https://www.ah.nl/producten/product/wi122778/ah-ketchup

https://www.ah.nl/producten/product/wi904/ah-mayonaise

https://www.ah.nl/producten/product/wi199232/ah-biologisch-halvanaise

https://www.ah.nl/producten/product/wi122779/ah-curry

https://www.ah.nl/producten/product/wi388182/ah-sweet-chili-sauce

https://www.ah.nl/producten/product/wi475323/ah-whisky-cocktailsaus

https://www.ah.nl/producten/product/wi429242/calve-original-bbq

https://www.ah.nl/producten/product/wi429393/calve-pindasaus-mild-kant-en-klaar

https://www.ah.nl/producten/product/wi217356/ah-guacamole

Hi, ik ben Esmee. Leuk dat je dit leest! De komende 10 weken zal je mij af en toe voorbij zien komen, omdat ik de nieuwe stagiaire ben van My Foodblog. Ik ben student Voeding & Diëtetiek en ik houd van gezond eten, koken, bakken, sporten, creatief bezig zijn en reizen. De komende tijd zullen er interessante artikelen over voedingsgerelateerde onderwerpen verschijnen op de blog. Ook zal ik gaan helpen met receptonwikkeling en andere leuke zaken. Ik hoop dat jullie het net zo leuk vinden als ik en tot snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *