Oliebollen: wat zijn de voedingswaardes van verschillende merken?

My Food Blog
Oliebollen: wat zijn de voedingswaardes van verschillende merken?

Oud en nieuw is geen oud en nieuw zonder oliebollen. Vroeger deed ik altijd een wedstrijdje wie de meeste oliebollen kon eten op oudjaarsavond met mijn broer en zus. Zoals jullie misschien wel kunnen raden, was dit niet altijd een succes. In dit artikel ga ik uitzoeken, wat er eigenlijk allemaal in een oliebol zit, vergelijk ik de voedingswaardes van een zelfgemaakte oliebol en die van andere merken, zijn en lees je hoe je ze zelf (glutenvrij) kan maken.

2020

Voordat we beginnen, wil eerst even wat aandacht besteden aan 2020, want wát een gek jaar was dit. Het is een jaar waarin we veel hebben moeten laten, maar ook een jaar waarin veel mooie nieuwe dingen zijn ontstaan. Zo is de website van My Food Blog vernieuwd met een mooie lay-out, hebben we veel leuke samenwerkingen gehad en zijn er dit jaar meer dan 100 heerlijke recepten op de blog verschenen. Dit jaar hebben we ons vooral gefocust op gezondere, vegetarische, veganistische, glutenvrije en uiteindelijk ook op zwangerschaps-proof recepten. Wij zijn benieuwd welke voedingstrends 2021 met zich mee zal brengen en hebben super veel zin om nog meer nieuwe recepten te maken en ontdekken. De jaarwisseling komt er bijna aan en ik denk dat iedereen hoopt op een nieuwe frisse start en dat 2021 een beter en vooral gezonder jaar zal worden dan 2020. Deze jaarwisseling zal anders zijn dan normaal; geen vuurwerk en weinig visite. Gelukkig zijn er ook genoeg dingen die we wél kunnen doen. We kunnen lekker eten en samenkomen met een klein groepje dierbaren.

Zelf oliebollen maken

Zelf oliebollen maken is niet alleen lekker, maar ook nog eens superleuk. Nu we vooral binnen moeten blijven met de feestdagen, hebben we meer tijd om zelf eens aan de slag te gaan. Hoe gezellig is het om samen met een familielid, vriend of vriendin aan het bakken te gaan?  Nog leuker is het om extra oliebollen te bakken en deze langs te brengen bij familie en vrienden.

Wanneer je zelf oliebollen wilt gaan bakken, is het belangrijk om te weten wat je hiervoor nodig hebt. Uit welke ingrediënten bestaat een oliebol nou eigenlijk? Dat heb ik voor jullie uitgezocht. Een oliebol wordt (meestal) gemaakt van melk, bloem, gist, suiker, ei, zout, zonnebloemolie met eventueel krenten, appel en poedersuiker. Lees hier het recept voor (glutenvrije & vegan) oliebollen op My Food Blog.

oliebollen maken

Voedingswaarde oliebol My Food Blog

In december zie ik altijd een beetje door de vingers hoeveel calorieën ik binnenkrijg. Wel vind ik het altijd interessant om te weten wat er in bepaalde voedingsmiddelen zit. Daarom zocht ik speciaal voor de jaarwisseling uit wat de voedingswaarden van een zelfgemaakte oliebol van My Food Blog is, namelijk:

  • 178 calorieën
  • 52 gram vet
  • 110 gram koolhydraten
  • 16 gram eiwit
  • 1.5 gram vezels

Voedingswaarden oliebollenmix

Natuurlijk zijn er ook pakken oliebollenmix van verschillende merken te koop in de supermarkt. Dat oliebollen niet zo gezond zijn, is een feit. Toch vond ik het leuk om te onderzoeken welke variant dan de beste keuze is op verschillende gebieden. Zo heb ik de voedingswaardes van de merken oliebollenmix Koopmans, Homemade en Peak’s met elkaar vergeleken.

Energie

Op het gebied van calorieën (energie) kan je het beste kiezen voor Koopmans of Homemade. Peak’s oliebollenmix bevat duidelijk het meeste calorieën in vergelijking met de andere twee merken, namelijk 354 kcal per 100 gram.

Vetten

Oliebollen zijn van zichzelf erg vet. Dat proef je gelijk. Moet jij op je vetinname letten door bijvoorbeeld een verhoogde cholesterol? Dan is de oliebollenmix van Peak’s de beste keuze. Deze bevat 1.5 gram vet per 100 gram, terwijl de andere twee merken allebei 10 gram vet per 100 gram bevatten.

Koolhydraten

Let jij op jij op je suiker- of koolhydraatinname? Dan is de mix van Homemade de beste keuze. Deze mix bevat de minste koolhydraten en suikers. De mix van Koopmans zit erg in de buurt. De mix van Peak’s bevat opvallend de meeste suikers en koolhydraten.

Vezels

Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang en bevordert de darmwerking. Oliebollen bevatten sowieso erg weinig vezels. Groente, fruit en volkoren producten bevatten wél veel vezels. De oliebollenmix van Peak’s bevat de meeste vezels in vergelijking met de andere twee merken, namelijk 2.3 gram per 100 gram.

Zout

Het advies in Nederland is om de zoutinname tot 6 gram per dag te beperken. Omdat zout aan veel levensmiddelen is toegevoegd door de fabrikanten komen we al snel aan dit maximum. De oliebollenmix van Homemade bevat het minste zout in vergelijking met de andere twee merken.

Gluten

Heb jij coeliakie, ofwel een glutenallergie? Dan is de oliebollenmix van Peak’s een goede keuze. Deze mix is vrij van gluten en is dus geschikt voor mensen die gluten niet kunnen verdragen. Daarnaast is deze mix ook vrij van melk en ei.

Hapjes voor de jaarwisseling

Heb jij nog inspiratie nodig voor hapjes voor oud & nieuw? Lees dan dit artikel met 9 snelle en makkelijke hapjes. Of maak een heerlijke kaasplank.

Literatuurlijst

Koopmans Mix voor oliebollen bestellen | Albert Heijn (ah.nl)

Homemade Complete mix voor oliebollen bestellen | Albert Heijn (ah.nl)

Peak’s Oliebollenmix bestellen | Albert Heijn (ah.nl)

Hi, ik ben Esmee. Ik ben student Voeding & Diëtetiek en ik houd van gezond eten, koken, bakken, sporten, creatief bezig zijn en reizen. De komende tijd zullen er interessante artikelen over voedingsgerelateerde onderwerpen verschijnen op de blog. Ook zal ik gaan helpen met receptonwikkeling en bereken ik alle voedingswaardes van de recepten op de blog. Veel leesplezier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.