Winterdip? Deze voedingsmiddelen kun je beter laten staan.

My Food Blog
Winterdip? Deze voedingsmiddelen kun je beter laten staan.

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Het is weer januari. Een nieuw jaar en een frisse start! Helaas betekent dit wel dat december en de feestdagen voorbij zijn. Wie hecht er nou geen waarde aan de heerlijke gezellige maand met veel lekkers, familie en vrienden (zij het afgelopen feestdagen in een wat kleiner gezelschap). Ondanks alle fijne momenten die december met zich meebracht, hebben veel mensen na deze knusse maand last van de zogenaamde ‘winterdip’. Sinterklaas, Kerstmis en Oud & Nieuw zijn voorbijgevlogen en plots is het januari. De kerstboom is de deur uit, de lichtjes in de bomen en langs de huizen zijn verdwenen en de goede voornemens gaan van start.

Hoe ontstaat een winterdip?

Het contrast tussen december en januari is groot en hierdoor zijn sommige mensen gevoelig voor een dipje. De oorzaak van deze ‘winterdip’ is voor sommigen een gebrek aan daglicht. De meesten verlangen dan ook naar de lente, want wie wordt er nou niet blij van de zon, fluitende vogeltjes en een prachtige groene natuur? Toch is het dan altijd nog even doorbijten tot het voorjaar. Hoe trotseren we de maanden januari en februari? De zon en buitenlucht zijn niet de enige dingen die ons mentale gesteldheid positief bevorderen. Ook voeding en beweging spelen hierin een belangrijk rol. Hoe voorkom je een winterdip? Welke voedingsmiddelen kan je het beste eten en welke kan je beter laten staan? En waarom moeten we blijven bewegen?

Voorkom een winterdip met vitamine D

Een winterdip voorkom je door aan voldoende vitamine D te komen. Een tekort aan vitamine D zorgt namelijk onder andere voor vermoeidheid en lusteloosheid. Dat zijn twee dingen die we juist niet willen! We hebben vitamine D nodig voor het behoud van botten en tanden, de werking van onze spieren en om ons immuunsysteem een boost te geven. En die boost is net wat we nodig hebben in januari!

Maar hoe kom je dan aan voldoende vitamine D? Allereerst, is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D. Ons lichaam kan het zelf aanmaken in de huid onder invloed van de ultraviolette B-stralen uit het zonlicht. Wie wordt er nou niet blij van een heerlijke buitenwandeling met zon? Door ten minste 15 tot 30 minuten per dag buiten te zijn kan je lichaam al voldoende aanmaken. Tussen 11:00 en 15:00 is het de zon het felst. Zorg er dan wel voor dat je handen en hoofd niet bedekt zijn. Hoe meer lichaamsdelen je blootstelt aan de zon, hoe minder tijd er nodig is om vitamine D aan te maken. Schroom dus niet om dagelijks een momentje buiten te zijn!

Wat kan je beter wél eten?

In de winter is de zon een stuk minder fel, waardoor mogelijk niet voldoende vitamine D aangemaakt kan worden. Gelukkig komt vitamine D ook voor in een aantal voedingsmiddelen, daarom is het van belang om in gezond en gevarieerd te eten en extra te letten op jouw vitamine D inname. Er zijn bestaan twee soorten vitamine D, de ene is plantaardig en de andere dierlijk. Vitamine D2 komt voor in plantaardige voeding en schimmels. Vitamine D3 komt voor in dierlijke producten zoals vette vis en eieren. Om het makkelijk voor jullie te maken, heb ik voor jullie opgesomd welke producten rijk aan vitamine D zijn. Om extra vitamine D binnen te krijgen kan je de volgende producten maar beter in huis halen:

  • Regenboogforel
  • Haring
  • Zalm
  • Makreel
  • Vlees
  • Eieren
  • Margarine en halvarine*
  • Vloeibaar bak- en braadvet*

*In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan een aantal zuivelproducten, zoals verschillende soorten halvarine, margarine en vloeibaar bak- en braadvet, maar niet aan olie.

Een winterdip voorkom je niet alleen door genoeg vitamine D binnen te krijgen. Een gehele gezonde voeding is natuurlijk het allerbelangrijkst. Van gezond eten met veel vitamines, mineralen en belangrijke voedingsstoffen krijg je energie. Eet daarom genoeg groente, fruit, volkoren producten, gezonde vetten en drink genoeg vocht in de vorm van water, thee of koffie. Eet ook voldoende producten met ijzer, zink, magnesium en vitamine B, deze helpen tegen een winterdip.

Wat kan je beter niet eten en drinken?

Ongezonde producten zijn slecht voor het lichaam en de gezondheid. Het lichaam moet heel hard werken om het te verteren, om er vervolgens geen goede energie uit te halen. Om een winterdip te voorkomen kan je de volgende producten beter vermijden:

  • Fastfood
  • Koek
  • Snoep
  • Chips
  • Frituur
  • Wit brood, witte pasta etc.
  • Alcohol
  • Frisdrank

Moet ik een vitamine D supplement slikken?

Om genoeg vitamine D alleen uit voeding binnen te krijgen is bijna onmogelijk. Juist daarom, is het zo belangrijk om naar buiten te gaan en jezelf bloot te stellen aan de buitenlucht. Door je gezicht en handen niet de bedekken, neem je meer vitamine D op.

In principe is het niet nodig om vitamine D te suppleren als je gezond eet én elke dag even buiten bent. Wel zijn er een aantal risicogroepen waarvoor aanbevolen wordt dat wel te doen, namelijk:

  • Mensen met een donkere (getinte) huidskleur
  • Mensen die niet of weinig buiten komen
  • Zwangeren
  • 50-plussers

Overleg altijd eerst met de huisarts wat voor jou persoonlijk verstandig is. Onnodig te veel supplementeren kan schadelijk zijn voor de gezondheid.

En waarom moeten we blijven bewegen?

Uit onderzoek blijkt dat voldoende beweging een winterdip kan voorkomen. Dit komt namelijk door het ‘gelukshormoon’ dopamine. Dit hormoon komt vrij tijdens het sporten. Daarnaast is voldoende ontspanning nodig om van die winterdip af te komen. Voor veel mensen is beweging een vorm van ontspanning, een win-win situatie. Kleed je eens warm aan, spreek met een familielid of vriend af en ga af en toe naar buiten voor een heerlijke wandeling. Zo pak je ook gelijk die vitamine D mee!

Dus, hoe voorkom je een winterdip?

Door je aan de volgende 6 stappen te houden, voorkom je een winterdip.

  1. Eet gezond
  2. Vermijd stres
  3. Zorg voor voldoende ontspanning
  4. Ga elke dag een half uurtje naar buiten voor je vitamine D
  5. Doe ten minste 150 minuten per week aan een (matig) intensieve sport
  6. Behoud een goed slaapritme door elke dag ongeveer even vroeg op te staan en te gaan slapen

Gezonde recepten

Dat gezond eten belangrijk is voor onze mentale gesteldheid is nu wel duidelijk. Maar hoe doe je dit? Gelukkig staan er naast wat ongezonde recepten ook heel veel gezonde recepten op My Food Blog. Om jullie een handje te helpen, staan alle gezonde recepten verzameld onder deze link.

Hi, ik ben Esmee. Ik ben student Voeding & Diëtetiek en ik houd van gezond eten, koken, bakken, sporten, creatief bezig zijn en reizen. De komende tijd zullen er interessante artikelen over voedingsgerelateerde onderwerpen verschijnen op de blog. Ook zal ik gaan helpen met receptonwikkeling en bereken ik alle voedingswaardes van de recepten op de blog. Veel leesplezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *