A propos Bistro – de traditionele Franse keuken thuis

Notice: Undefined variable: publication_date in /home/foodblog/public_html/wp-content/themes/foodv4/templates/book-meta.php on line 63
a propos bistro

Ik kwam laatst tot de conclusie dat ik goed Aziatisch en Midden-Oosters kan koken, maar dat ik me nog erg moet bekwamen in de Franse keuken. Vooral ook wíl bekwamen in de Franse keuken.  “À propos bistro” was me dan ook al een paar keer opgevallen, maar elke keer besloot ik toch het niet te kopen. Waren daar ineens de Franse weken bij de grootste kruidenier des lands met daarbij dit boek voor de helft van de prijs. Toen kon ik hem helemaal niet meer laten liggen.

Zoals de ondertitel al aangeeft hoef je geen poespas en haute cuisine te verwachten, maar juist de traditionele Franse gerechten die Fransen ook thuis eten en die met dit boek ook voor niet-Fransen toegankelijk worden gemaakt. De foto’s zijn ook bistro stijl, niet erg gestyled, maar dat is helemaal niet erg. Dat hoort juist bij dit boek, een beetje nonchalance. Wat erg leuk is, is dat er af en toe een leuke bladzijde tussen zit over bijvoorbeeld alle delen van een koe (dit wordt wellicht verklaar door het feit dat Stéphane Reynaud uit een slagersfamilie komt), de wijnstreken van Frankrijk of een grappige illustratie. Het maakt het boek leuk om te lezen en niet enkel voor de recepten.

Dat het boek is ingedeeld in verschillende categorieën is ook fijn, zo is er de categorie vis, maar ook een categorie groenten, rund en bijvoorbeeld desserts. Ik vind het heel erg leuk dat er niet alleen is gekozen voor hartige recepten maar dat er ook een hoofdstuk wordt gewijd aan zoete Franse gerechten. De tarte tatin uit het boek is goed bevallen! Daarnaast probeerde ik de mille-feuille van rode mul te maken, maar mijn visboer had geen mul dus werd het rode poon met wel in ieder geval de saus die Reynaud in het recept vermeldt. En die saus viel erg in de smaak, zowel bij mij als bij de gasten die we die avond hadden!

Waar het boek leuk is om te lezen, mooi in bistro stijl is vormgegeven en lekkere recepten bevat, zijn er ook veel recepten die toch niet erg binnen handbereik van een thuiskok liggen. Dat heeft vooral te maken met wat men in Frankrijk kan kopen en wat men hier kan kopen. Zo zijn er recepten waar foie-gras voor nodig is, maar ook waar ganzenvet of hersenen van bepaalde dieren. Die recepten mogen natuurlijk niet ontbreken, want ze zijn wel echt Frans, maar zijn gezien de ingrediënten niet erg toegankelijk voor Nederlanders.

Eindoordeel

Benieuwd naar de traditionele Franse keuken, wil je leuke ideeën opdoen en vooral een vermakelijk kookboek lezen? Dan is “À propos bistro – de traditionele Franse keuken thuis” van Stéphane Reynaud wel iets voor jou. Zoek je een boek met van kaft tot kaft enkel supertoegenakelijke recepten, dan is het misschien niet geschikt voor je. Het boek is zowel als hardcover als als paperback te verkrijgen.

À propos bistro – de traditionele Franse keuken thuis, Stéphane Reynaud

Hi, ik ben Judith. Welkom in mijn wereld van smaak! Op My Foodblog vind je de lekkerste recepten en plekken van over de hele wereld. Deze zitten altijd boordevol smaak en kleur! Volg je me ook op Instagram en Facebook?

Een reactie op “A propos Bistro – de traditionele Franse keuken thuis