Deze goede voornemens heb ik voor 2018 + 11 tips voor jouw goede voornemens

Deze goede voornemens heb ik voor 2018 + 11 tips voor jouw goede voornemens

Tja, zo op de eerste dag van 2018 kan ik er niet aan ontkomen: goede voornemens. Het is de komende weken waarschijnlijk bij iedereen een van de meest gehoorde vragen. “Wat zijn jouw goede voornemens eigenlijk?”

Ik vind het heel mooi om af en toe eens te reflecteren en het einde van het jaar is daar een uitstekend moment voor. Wat vond ik dit jaar goed gaan en wat kan er volgend jaar beter? Waar heb ik zelf invloed op en wil ik in 2018 anders doen? Ik heb daar wel een beeld bij…. Het al je dan ook niet verbazen dat ik een lijstje heb met mijn persoonlijke goede voornemens. Onder mijn persoonlijke lijst met goede voornemens heb ik een lijst met tips geplaatst. Misschien weet je nog niet wat je goede voornemen is. Of wellicht weet je wel wat je voornemen is, maar niet hoe je dat precies gaat volhouden. Ik help je!

Mijn goede voornemens voor 2018:

  • Minder suiker eten. Ik eet wel gezond als in gevarieerd, veel groente en fruit, niks uit pakjes en zakjes, weinig verzadigde vetten. Maar ik ben wel een beetje een zoetekauw en kan dus echt wel minderen in mijn suiker intake. Hoe ik dat ga doen: gewenning en andere snacks binnen handbereik hebben.
  • Minder tijd besteden aan telefoon en social media. Wees niet bang, ik blijf gewoon bloggen en blogposts op Facebook zetten. Net zo goed als dat ik blijf posten op Instagram, maar ik merk dat ik soms wel heel lang achter een scherm zit, zonder een echt doel. Herken je dat?
  • Meer creatief bezig zijn. Ik vind het heerlijk om lekker te fröbelen en hoop in 2018 dan ook mijn creatieve kant beter tot uiting te laten komen.

Vinden jullie het leuk als ik laat weten hoe het me vergaat? Laat het weten in de comments!

In 2018 ga jij je goede voornemens omzetten naar daden met behulp van deze tips!

Tips voor goede voornemens & hoe je ze omzet in acties

Meer sporten

Wat is de reden dat je nu niet zoveel sport als je zou willen? Is dat tijdgebrek, het feit dat je het eigenlijk niet leuk vindt of omdat je het saai vindt? Als je weet waarom het nog niet lukt, kun je het in 2018 wél laten slagen. Vind de sport die je leuk vindt, als je dat nog niet hebt gevonden. Is het een tijdgebrek, kijk dan of je kunt multitasken (denk aan squattend je tanden poetsen of een loopband onder je bureau plaatsen). Misschien kun je wel thuis een workout doen met behulp van een YouTube tutorial.

Gezonder gaan eten

Ook hier geldt: maak het kwantificeerbaar. Wat is gezonder eten? Minder suiker eten? Überhaupt minder eten? Minder snacken? Meer groente en fruit eten? Door het tastbaar te maken is de kans dat je het volhoudt groter en kun je ervoor kiezen om anderen je erop te laten spreken. Een van de doelen kan zijn afvallen. Een populair voornemen, maar dat hoeft niet. Ook dunne mensen kunnen ongezond leven. Je figuur zegt niet alles over je gezondheid. Lukt het je niet in je eentje of heb je geen idee waar je moet beginnen? Bezoek dan eens een diëtist bij jou in de buurt.

Stoppen met roken

Je kunt ‘cold turkey’ gaan, maar er zijn ook tal van hulpmiddelen zoals pleisters en kauwgom die je van je nicotine verslaving afhelpen. Vertel mensen dat je bent gestopt zodat ze je geen sigaretten aanbieden. Nog beter, doe het samen en maak de belofte naar elkaar toe. Dat schijnt te helpen, aldus Ivana Ivkovic in Trouw. Ook doen: bedenk alvast van tevoren wat lastige situaties kunnen zijn en hoe je hiermee om gaat. Probeer deze momenten anders in te richten. Zo val je niet in je oude patronen, mét sigaret.

Minder alcohol drinken

Wil je minder gaan drinken? Spreek met jezelf van tevoren af hoeveel je maximaal gaat drinken in een week en houd je daaraan. Ook kun je ervoor kiezen om na elk glas alcohol water te drinken. Lukt het niet? Zoek dan professionele hulp.

Meer genieten van het leven

Meer leven in het hier en nu zonder je al te veel zorgen te maken over wat nog komen gaat. Een van de dingen die je daarvoor kunt doen is een mindfulness training. Klinkt heel zweverig, maar dat hoeft het echt niet te zijn.

Meer tijd doorbrengen met vrienden en familie

Een populair voornemen is het doorbrengen van meer tijd met vrienden en familie. Misschien goed om eens te kijken waar je nu veel tijd aan besteed? Misschien zijn dat dingen je eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. Gelukkig in moderne tijden is het steeds makkelijker om elkaar te zien. Misschien zie je elkaar niet zo vaak als je zou willen in real life, maar stuur eens een kaartje om te weten dat je aan ze denkt.

Meer geld sparen

Spaar je voor iets specifieks? Maak het zichtbaar door bijvoorbeeld de foto’s van je droomreis waar je voor spaart op te hangen in huis of het echt in een spaarvarken te stoppen. Houd het wel realistisch, je hebt nou eenmaal je vaste lasten. Alhoewel je die natuurlijk wel weer onder de loep kunt nemen! Dat is vaak meteen een mooie besparing!

Blij zijn met minder (minimalistischer leven)

Het is sowieso een trend die voor 2018 wordt voorspeld: minimalisme. Minder spullen, een kleiner huis en minder bezittingen. Nu is dat misschien ineens wel heel extreem, maar minder spullen is wellicht een goed idee. Je zolder is opgeruimd en wie weet verdien je er ook nog eens wat mee! Koop je heel vaak kleding? Leg eens alle kleding op je bed en kijk of je nieuwe combi’s kunt maken. Is er iets wat je echt nog nodig hebt en met minstens 5 looks kunt combineren? Koop het dan, anders niet.

Minder social media / minder tijd achter schermen

Ongemerkt ben je hier toch een hoop tijd aan kwijt. Steeds meer mensen melden zich met een social media verslaving. En dat terwijl er vaak niet eens iets interessants te zien is. Er zijn apps die je kunnen helpen je productiviteit te verhogen. Merk je dat je vaak zit te niksen/ social media checkt terwijl je eigenlijk iets anders zou moeten doen? De web app RescueTime geeft inzicht en helpt je. Met dit goede voornemen kun je meteen ook andere goede voornemens behalen. Zoals het meer tijd hebben voor jezelf, iets nieuws leren of meer tijd voor familie en vrienden!

Meer tijd voor jezelf

Leuk natuurlijk om met anderen meer tijd door te brengen, maar misschien wil je juist in 2018 wel meer tijd voor jezelf hebben. Heb je altijd sociale afspraken staan, misschien een druk gezin erbij. Dan kan ik me voorstellen dat je af en toe gewoon even voor jezelf wil. Misschien gaat het wel hand in hand met het onderstaande voornemen. Of misschien wil je juist gewoon even ontspannen en niks doen. Blok gewoon een vaste dag in je agenda voor me-time anders komt het er nooit van. Voel je ook niet schuldig om eens iets af te slaan, want tijd in jezelf steken is hartstikke waardevol!

Iets nieuws leren

Het houdt de geest scherp en jong door wat nieuws te leren. Bovendien is het ook nog eens heel leuk en wie weet handig. Of het nou Italiaans leren, breien, hand lettering of wat anders is. Door iets nieuws te leren, train je je brain en ontspan je ook nog eens. Je vergeet de dagelijkse beslommeringen en wie weet leer je ook nog eens nieuwe mensen kennen.

Hi, ik ben Judith.Welkom op mijn blog! Ik neem je mee naar alle windstreken en laat je zien dat lekker en bewust eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Je vindt hier lekkere recepten en de leukste foodhotspots. Volg je me ook op Twitter, FacebookGoogle+ en Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *