6 x gezond beleg

6 x gezond beleg

Vandaag laat ik je wat gezonde opties zien voor beleg. Beleg op je brood, rijstwafel, cracker, wat je maar wilt. Er zijn zo veel opties, dus wat kun je dan het beste kiezen als je gezond wilt eten? De onderstaande belegsoorten zijn mager óf bevatten goede vetten en geen toegevoegde suikers. Nu hoef je je dus niet meer af te vragen wat je nu weer voor de lunch moet nemen! Wat is jouw favoriet qua gezond beleg?

Hüttekäse

Ook wel bekend als “cottage cheese”, mager (3% vet) en veel eiwitten. En eiwitten in combinatie met sporten zorgen weer voor spieren. Een oneway ticket naar een strakke buik dus ;-). Van zichzelf heeft het niet veel smaak, maar ik vind het erg lekker met wat schijfjes komkommer, waterkers en zwarte peper.

Notenspreads

cashewpasta

Probeer bijvoorbeeld eens mijn yummy cashew spread, met of zonder raw cacao nibs. Veel goede vetten en regelrecht ‘brain food’.

Avocado

avocado

(Foto: CC, Paree via Flickr)

Over avocado’s zijn de meningen nogal eens verdeeld, want ja, er zit wel redelijk wat vet in. Maar enkel goede vetten en het is bovendien goed voor je ‘goede’ cholesterol. Prak een avocado en doe er wat peper en zeezout op of maak er in de blender een lekkere guacemole van met limoensap, een rode peper, knoflook en een snufje zout.

Hummus

Ook hummus maak je makkelijk zelf, met bijvoorbeeld dit recept. Perfect als dip of als beleg, zitten de kikkererwten die de basis vormen voor hummus boordevol vezels. Ik vind zelf hummus met komkommer of bijvoorbeeld een plakje licht gezouten runderrookvlees heerlijk.

Magere vleeswaren

Ik noemde al even runderrookvlees bij de hummus, maak ook kip- en kalkoenfilet zijn mager en bevatten tegelijkertijd veel eiwitten. Eet dit trouwens wel met mate, want elke dag vlees is ook niet goed voor je! En, let goed op de ingrediëntenlijst of er geen suikers zijn toegevoegd.

Pan con tomate

Als je brood eet, doe dan als de Spanjaarden: rooster je boterham, giet er een klein beetje extra vergine olijfolie op en smeer het brood in met een teentje knoflook en en halve tomaat. Extra vergine olijfolie zit vol antioxidanten en goede vetten en tomaten en knoflook zijn ook erg gezond!

Hi, ik ben Judith. Welkom op mijn blog! Ik neem je mee naar alle windstreken en laat je zien dat lekker en bewust eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Je vindt hier lekkere recepten en de leukste foodhotspots. Volg je me ook op Twitter, FacebookGoogle+ en Instagram?  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *